مصرف ميان‌وعده ضرورت دارد؟


 

دکتر سعيد حسيني*




 
همان‌طور که مي‌دانيد، وعده‌هاي غذايي در تامين مواد مغذي و انرژي مورد نياز بدن نقش به سزايي دارند و بهتر است به طور منظم و در محدوده ساعات معيني صرف شوند. از اين رو، ما به همه گروه‌هاي سني توصيه مي‌کنيم علاوه بر سه وعده غذايي، ميان‌وعده‌ها را در برنامه غذايي روزانه خود بگنجانند.
مصرف ميان‌وعده‌ها يک اقدام پيشگيرانه است که باعث مي‌شود وعده غذايي بعدي را با کنترل بخوريد. اگر شما بعد از صبحانه و در ساعات 10 تا 11 يک ميان‌وعده ميل کنيد، قند خونتان در حوالي ساعت ناهار افت پيدا نمي‌کند و مي‌توانيد روي مقدار و نوع غذايي که مي‌خوريد، کنترل داشته باشيد اما در روزهايي که از صبح، بعد از صرف صبحانه تا ظهر و يا از ناهار تا هنگام شام هيچ ميان‌وعده‌اي ميل نکرده‌ايد، آن‌قدر گرسنه‌ خواهيد شد که به قصد سير شدن به سوي غذا کشيده مي‌شويد. به اين دليل ما براي همه گروه‌ها ميان‌وعده‌ها را 100 درصد ضروري مي‌دانيم. شايد برايتان جالب باشد اما تاکيد ما براي آنهايي که چاق هستند، بيشتر از بقيه است. اگر يک فرد چاق که نياز به انرژي بيشتري دارد، به موقع غذا نخورد، به سرعت متابوليسم‌اش افت مي‌کند اما در صورت عادت داشتن به مصرف ميان‌وعده‌ها مي‌تواند به کاهش وزن مطمئن‌تري اميدوار باشد.
متاسفانه مواد غذايي با ارزش‌ پايين تغذيه‌اي مثل چيپس، شيريني خامه‌اي و يا نوشابه‌هاي صنعتي در بين مردم و خصوصا قشر جوان‌‌تر به‌عنوان ميان‌وعده‌ها محبوبيت دارند. به همين دليل است که چاقي، پرفشاري خون و حتي ديابت رشد فزاينده‌اي پيدا کرده‌اند. بهترين ميان‌وعده‌ از نظر ما ميوه‌جات و سبزيجات هستند. از اين‌رو، با خودتان هويج، خيار حتي کاهوي شسته و انواع ميوه‌ را مي‌توانيد به محل کار برده و در ميان‌ روز ميل کنيد.
به بچه‌ها هم بياموزيد که اين خوراکي‌هاي مغذي چه‌قدر مي‌توانند انرژي بخش باشند و به حفظ سلامتي‌شان کمک کنند.

پي نوشت ها :
 

*متخصص تغذيه و رژيم‌درماني

منبع:www.salamat.com